Hoppa till sidans innehåll

Torsdagsseglingen genom SWE 376

12 MAJ 2022 19:15
Joakim på Drake SWE376 skriver några rader om respektive torsdagssegling.
  • Uppdaterad: 23 AUG 2022 20:56

Segling 11 (Bana: 5-1-5-2-Mål)

Fin dag. Soligt och varmt. Lätta vindar. Perfekt bana i förhållande till vindriktning. 9 båtar. Funderade på om banan blev lång i förhållande till vid och vindens uthållighet. Ca 3 m/s vid starten. En fin start. Tog lärdom av förra veckans start. Mer fokus på fart, mindre fokus på position. Mer kölbåt, mindre jolle. Fick en jättefin start. Peter i lä. Övriga i lovart, Laursen närmast där. Vi tre som kom iväg bäst. Jämt. Laursen faller ner och slår. Peter längst ner i lä slår också strax efter. Själva fortsatt för styrbord och möter Peter. Slår. Med facit trodde vi Peter skulle få böta mer för positionen men hanterar den bra och får nytta av vinden som står i norra viken. Efter kriget är generalerna visa. Vi borde kanske nyttjat vårt styrbordsläge. Nu mot oknö. Långt ben. Från slaget vid Lilla Flinta är riktningen mot Oknö. SKaplig gång. Dock har vi riktning mot Ruggan, röda pricken vid Oknö-ström. Vinden har lättat och vi resonerar kring slag eller härda ut. Driver på för höjd klarar Ruggan men har förlorat 100-200 m. Pest eller kolera. Slag på 50 m eller segla högt med draken när det lättar ut till gissningsvis 2 m/s? Båda alternativen dåliga. Slagen tar tiden motsvarande en långfilm varpå andra alternativet väljs.
Övertygade om att norra viken ger mer vind. Länsar med kraftig överbåge. Kraftig. Får bra betalt. Seglar tillbaka 200 m mot vår drak-kollega och är hack i häl. Lämnar H-båt och IF långt bakom. Ny kryss. Hack i häl på Peter. 5-10 m bakom igen men de dikterar varpå vi tar de vägar Peter inte väljer. Peter väljer ofta rätt, seglar homogent och släpper inte förbi oss. Fältet dras ut. Trots att vi seglar bra driver Rickard och framförallt Laursen iväg. Har ingen uppfattning om hur seglingen ser där framme. Avståndet har växt till flera hundra meter. Chanslösa. Läns hem. Hack i häl med Peter, försöker hitta mer vind, försöker störa men får inte kontakt. Är 25-30 m bakom. Ett avstånd som varken minskar eller växer. Vinden avtar sakta. Nere på 2 m/s. Ser uppgivet H-båt och IF segla någon knop fortare än vi förmår, med lägre SRS-tal. Som en groda uta ben. Hopplöst.

När vi har så olika förutsättningar påminner tappet av Bengt, Rune, Claes, Bosse och för kvällen även Stenholm oss om hur roligt det var när fler båtar brottades med våra utmaningar, men också möjligheter. Den tighta seglingen börjar bli fridlyst och fältet har i år tenderat att vara utdraget.

Kul med nytt ekipage i Team Linnér! Varmt välkommen och kul att ni hittade hit igen!


Segling 10 (Bana: 5-3-5-3-5-2-Mål)

Återstart efter sommarens uppehåll. Om vårsäsongen summerades som frustrerande så välkomnade dagens väder oss med sol och stabil vind. Vilken härlig återstart. Banan lades lite längre. Hoppet att vinden skulle hålla sig. Seglingen tog ca 50 min. Perfekt längd.
Maths hade varit ute på förmiddagen och rättat till alla rundningsmärken. Noterade att bäst kryss stod mellan nr 3 och nr 5, Oknö. Klockrent val och bra inspel.
Starten då. Lite kortare startlinje. Vi väljer efter några manövrar lä. Tryggast där. Fördelen annars i lovart enligt vår bedömning. Möjligtvis stabilare vind i lä men inte så det kompenserade lovartsfördelen. Älskade ändå vår position men då vi var lite tidiga, bevakandes av position lex jolleseglare nådde vi inte optimal fart vid starten. Behöver värdera fart lite mer framför position. Kanske komma lite bakifrån. Vara närmre maxfart när startsignal ljuder. Nåja. Tommy i lä, bra fart. Laursen i lovart som även han hade bättre hastighet och acceleration över linjen och skaffar sig därför ett bra läge. Våra drak-vänner startar mer i lovart och kommer iväg bra, i synnerhet Peter. De båda bättre än oss. Däremot får vi fri vind. Klarar precis Lilla Flinta. Kan fokuserat segla vår båt bäst möjligt och i takt med kryssen har vi tuggat ikapp. Förbi röd drake, hack i häl på vit. Dock måste ett slag göras. Nu för babord. Kanonläge men känner inte att vi kan passera IF-båten med Evertsson/Ellström på ett sportsligt sätt. De har gått fint! Vi duckar och går bakom. Manövern försätter oss i dålig position. Röd drake bjuds in, IF-båten får märkesplats. Läns. Gör det bra. Fin fart. Närmar oss. Har Peter, Stenholm och Rickard i en klunga 25 m framför där alla rundar samtidigt. Ger en vinnare och två förlorare. Medför att vi  kan runda fint och segla om förlorarna i nyss nämnda rundning. Nu kryssar. Seglar jämnt med klungan men hamnar i en ny rundningssituation vid Oknö där vi får ge plats, nu till Stenholm. Förlorar lite där igen. Spolar vi sedan fram till sista långa länsen mot nr 2 har vi halkat efter. Även Rickard som haft problem med spinnakern genom hela seglingen återfinns långt ifrån täten. När de väl får ordning på den efter halva undanvinden närmar de sig oss fort bakifrån. Lyckas med minsta marginal hålla 707:an bakom oss. Närmar oss Peter och Stenholm men når inte ända fram.
Även om vi förlorade taktiken idag så tar vi med oss farten, höjden och manövrarna. Med stukat självförtroende är det härligt att kunna ta med oss detta inför avslutningen. De taktiska spelet jämfört övriga båtar blir tokigt. Grämer mig. Brukar känna trygghet. Ikväll blev det fel. Straffar oss hårt. Men skit samma. Det var sol, vind hela seglingen och vi tog ett steg i rätt riktning.
Vem som vann? Röd 707 med Larusen, 7 sekunder före IF med Evertsson/Ellström som i sin tur var 15 sekunder för Stenholm. Tid till fyran? 12 sekunder. Surt att bara vara 32 sekunder från segaren och sluta "Sven Nylander", alltså 4:a endast 32 sekunder från segern. Lika surt som häftigt!

Eloge till Haglund som ensam seglade sin 707:a. Du får diskutera prioriteringar med grabben.

För dagen gästades vi av fyra husbilar som ställt upp brassefåtöljer och dukat kvällsmaten vid strandkanten. Kanske berättar dessa för nära och kära om den soliga torsdagkvällen i Mönsterås då segel och segelbåtar fyllde viken precis framför deras ställplatser.  

Ses nästa torsdag allihopa!


Segling 9 (Bana: 4-6-4-Mål)

Sista seglingen denna vårsäsong. Finns mycket att summera. Vi är precis 10 startande båtar i medel. Vi viker fortsatt svagt även i år vilket tyvärr är en stabil trend. Vi kan genom mätningar se att vi är färre som attraheras av kvällsseglingarna. Synd, tråkigt. Tyvärr ser kunjukturen ut såhär för segelsporten. Långt fler tävlingar har lagt ner sista åren. Anrika sådana. Andra kämpar även de med vikande deltagarantal. Segelsporten tycks ha motvind. Minns tiden av kappsegling i optimistjolle för egen del i dåvarande Smålandscupen. Tävlingen seglades av ca 25 ungdomar trots att regionen då bara innefattade Småland. Så ser det inte ut idag. Den numera stora regionen med svagt deltagande gör steget från lokala seglarskolor till kappsegling enormt för undomen och dess familj. Detta gör att även återväxten viker.

På tal om motvind. Segling nio. 23:e juni. Min egna födelsedag. 37 år. Född en söndag -85. En segling som likt hela vårsäsongen var en stor frustration. All den tid man lagt på optimistjollesegling, E-jolle, IF-båt och nu Drake. Alla de läger man deltagit på för att öka kunskapen om segling. Under vårsäsongen till klen nytta. Under kvällen hittade vi en härlig vind på startens undanvind genom att falla, få skärning för att sedan möta ett motvrid på 120 grader (?) som gjorde att manövern bara innebar behov av att slå för att återta förmågan att nå märket. Märket vi nyss länsade till. Senare i seglingen. Jämsides alla tre drakar. Alla inom 50 m. Förvisso i stiltje för att då se vit och röd sådan få vind lite före oss. 4-5 min senare är de 2-300 meter före, navigerar i 3-4 knop och i en helt annan del av fältet än där vi navigerar. Själva ser vi gul boj nr 6 ligga utmed skrovets babordssida i säkert 30 sek. Den tid det tog att avverka båtens längd på 8,9 meter. Uppskattningsvis i 0,1 knop. Tillfällena då man inte fyller segel, som varit så återkommande, är frustrerande. Med det, när man kommer fel i bedömningar, får vind sent, rattar en båt som skvalpar utan fart smittar självförtroendet. Man ifrågasätter manövrar, trim och taktiker. Trots att de varit cementerade tidigare börjar osäkerheten komma inför de allra mest grudläggande ting. Det är sällan bra. Visst ifrågasättande är nyttigt, men inte när man osäker söker förklaringar brett. För egen del kunde inte ett uppehåll kommit mer lägligt. Tillfälle att låta Mönsteråsviken istället bli en plats för semestersegling, dagsturer och bad.

Låt oss hoppas att hösten ger oss mer tur, eller skicklighet. Förhållanden som bekräftar den romantiska bild man har av kappsegling och som kan bygga återuppbygga lite självförtroende lite.

Men det finns ljusglimtar. Vi sjunger ofta, och bra, "Ja må han/hon leva". Fin röststyrka, bra prioriteringar av födelsedagsbarn. Synd att det bara blev 7 säsonger av TV4s satning Körslaget.

Covid-restriktioner lyfta. Fika återupptaget.

Stabil och duktig startpersonal.

Knappt något regn alls när vi seglat i vår.

Det bygger vi vidare på!

En fin sommar till er alla! / Joakim på SWE376


Segling 8  |  Kalmarsundsregattan (Bana: 4-6-4-6-Mål)

Kalmarsundsregattan gick av stapeln näst sista helgen i juni. Jättefint väder. Sista förberedelsen före avfärd mot Varvet var att badda armar, öron och nos med solskyddsfaktor. Jättefina förhållanden att kappsegla i, möjligtvis en svår vindriktning att hitta lämplig bana. Vi seglar, namnet till trots i Mönsteråsviken. Västligt, kanske lite åt sydväst. Lite ostadig styrka men säkert 4 m/s och något mer i byarna. Ökande fram på dagen. Vi beslutade tillsammans att länsstart var bästa alternativet. Fenomenet länsstart har lite taskigt rykte. Klart, blåser det mycket kan farten i momentet skapa osäkerhet. För dagen tyckte vi att det var ett spännande och härligt sätt att släppa iväg fältet. Krysstart blir på ett sätt trängre då båtar radar upp sig längs startlinjen. Länsstart, ytterligare en dimension att tajma linjen varpå båtar även sprids i såväl djup som bredd vilket ger mer rymd. Vad tycker ni?

Bara sex ekipage. Synd på så fina förhållanden. Var inte blyg att framföra hur du tycker vi lyfter vår kappsegling så att fler väljer att delta.

Att summera var segling för sig är svårt, det flyter ihop. Men vad upplevdes under seglingarna?

  • Länsstart ja. Många fina starter. Framförallt härlig lång undanvind där position, fri vind och fart får fin betydelse. Roligt också att det ofta var en relativt samlad grupp som anlände Hansöholm (Märke 4). Reflekterade över att många prioriterade att komma till märket snabbast möjligt, ofta på bekostnad att momenten nedtagning, genua, spinnaker-bom vart eftersatta. Vi tillhörde den skaran. Håller spinnakern några meter för länge och får böta med ett kaos efter märket. Kanske är det en del i att utveckla sina moment?
  • Placeringsförändringarna mellan drakarna under seglingarna var många. Väldigt många.  Såväl förekommande under kryss som läns. Många heta dueller!
  • På tal om heta dueller. Vi hamnade i meningsskiljaktigheter med vit drake i segling ett då vi vid sista märket nog var överens om sakfrågan, att vi skulle få plats för att runda märke 6 avigt. Lovar oss högt och kompletterar med orden, "Ni har plats", men jag inser att min kompetens att föra in 9 meter drake i givet utrymme är mig övermäktigt utan att bidra till kollision. Att falla är inget alternativ pga överlappet. Med några få meter lämnar det oss inget alternativ än att bomma märket, göra ett varv och runda om. Uppfattning står mot uppfattning, vit seglar vidare mot mål. Nog så det kan bli ibland i bedömningar. Kan bara vädja till att vi alla tillsammans snarare ger någon meter extra, gärna två så att alla, oavsett kompetens, kan hitta ett sätt att utföra sina trånga manövrar. Jag, eller vi hade behövt det.
  • Röd drake. Ofta bra länsar och ofta nära vikens grund. Sannolikt ingen Mönsteråsare så utforskande kring vikens stenar. Sällan en fråga före kappsegling hur grund vid prick ser ut. Ofta fråga efter kappsegling hur grund vid prick ser ut. Modigt. 
  • Även om Haglund och Fältsjö inte nådde fjärdeplatsen i någon segling så inbillar vi oss att ni närmar er. Inte så långt kvar till pallplatserna. Mycket görs så fint. Ofta kontakt en bra bit in i seglingen. Kanske bjuds vi på några meter vid sättning/nettagning. Häng i, på rätt väg.
  • Röd 707. Outstanding. Ni seglar homogent. Gillar hur ni ofta utgår från mitten av banan, såväl på kryss som undanvind och sedan letar er mot den kant ni upplever fördelaktig. Segling tre seglade vi, i vårt tycke, jättefint. Mer vind. För några år sedan stolpe in för oss. Inte idag. Ni för fram båten jättefint även i blåsigare väder. Utveckling!
    Tycker ni tillsammans med kollegorna skulle försöka uppleva ett SM för 707, om det finns. Att komma iväg tillsammans är roligt, spännande och skapar starka minnen i seglingskarriären. Överväg det. 
  • Seglingsledning som viger kvällar och nu, lördagar. Tack för att ni ser håller ihop start, målgång och uträkning.

En segling kvar före vårsäsongens slut. Nu på torsdag. Klockan 18:00. Ses då!

Resultat: Kalmarsundsregattan  |  Torsdagssegling


Segling 7 (Bana: 5-3-5-2-Mål)

Torsdag. Ostadigt väder. Såväl strålande sol som molnigt och på sina håll, korta skurar. Under seglingen klarar vi oss dock utan regn. Vinden lätt. 3-4 m/s, i början. Ganska fin kryss från Varvet till Oknö-ström. Knepiga val. Vinden lite varierande beroende på var i viken man är. Lite slumpartat var den bygger upp, i varje fall hittade vi inget tydligt mönster. Någon kom att tjuvstarta. Flaggan för enskild återkallelse kom mycket riktigt upp, och flaggan gäller oavsett ljud. Ni skötte det åter med den äran från bryggan. Var vi över? Ja, lite före start men tror oss droppat ner under linjen precis före start. Ingen jättebra start. Störda. Men framförallt accellererar andra båtar betydligt bättre än oss. Går bra till en början men inser att vinden just nu står bäst längs Oknölandet. Söker oss dit. Men för att använda fotbollstermer är vi lite "tvåa på bollen". Väl vid Oknölandet ser vi att båtar längre ut i viken fångat vind. Knepigt. Drakarna samlade. Fältet har sträckts ut. Brukar försöka skriva lite om vad som händer i fältet men 707:orna och Solingen liksom rinner iväg och seglar liksom i en annan kommun. Helt omöjligt att bedöma vad som pågår där. Men de har seglat bra för de är långt, alltså långt före. Vi däremot, blå, vit och röd drake har en intensiv kamp om inbördes platser. Byter, skiftar & växlar. Uppfriskande att höra ljudnivån från röd drake. Tävling! Inbördes utmanar vi varandra. Sista länsen ned. Woho! Röd drake först med Team Stenholm, sedan vi i blå, strax efter vit med ordföranden. Peter halkar efter mycket till en början men tar egen väg och blir bästa drake. Vi strax efter. Har problem i vinden som avtagit där vi befinner oss. Team Stenholm som seglat väl visar sig vara den båt som passerat startlinjen lite för tidigt. En tjuvstart med 1,5 m enligt startpersonalen. Men ni tog starten! 

Nu är det Kalmarsundsregatta på lördag. 3 seglingar. Lite "sprint" med individuella seglingar som blir lite kortare. Första start 11:00. Hoppas vi ses!

Ps. Sjöräddningen kommer ha lite evenemang denna dag på sjön. Ska försöka fånga in vinden från ytbärgaren som sägs planera att visa upp sig i viken.


Segling 6 (Bana: 5-2-5-2-Mål)

Tätt mellan seglingarna nu. Vindriktningen stod sig optimalt för kappsegling. 3-4 m/s i början, 2-3 m/s mot slutet. Perfekt kryss till vännerna vid Oknö-ström. Två varv.
Fältet på 12 båtar släpps iväg. Misstanke om att många måste tjuvstartat. Seglingsledningen på bryggan bekräftar detta. Kallar tillbaka fältet. Uppskattat. Inte bara för att vår start blev dålig utan för att det är starkt att ta beslutet och ge seglarna nytt försök till rättvisa förhållanden. Ovanligt i vårt sällskap men alla förstod budskapet till slut.
Ny start. Startar på samma vis men korsar linjen med för dålig fart. Blir överseglad av båtar i lovart, halkar efter. Störd vind. Usch! Även detta blev en dålig start från vår sida. Vi brukar ju komma iväg bra. Hur reparerar man då detta? Vi beslöt oss för att hålla ner slagen. Sörja för att segla ostört och se vad maximerad fart kan göra. Seglar upp oss lite i förhållande till vår dåliga start. Ser att 707:orna ryckt. I synnerhet Magnus, men även Rickard och Anders Haglund som seglade ensam (!). Riktigt fin första kryss Anders! Laursen/Lindberg upplever vi skuggar.
Oss drakar emellan ligger vi taskigast till. Nu läns. En fin sådan. Inte spektakulär men lyckas segla förbi Stenholm. Kryss igen. Vi hittar inte samma flyt. Gör något slag till men får dåligt betalt. Stenhol och Peter har runnit ifrån. Likaså H-båten. Vi har det kämpigt. Lång läns. En klunga väljer att segla efter Oknö-landet. En klunga tenderar ofta att driva sig själva åt lovart i sin strävan att bevaka fri vind. I deras fall betyder det närmandet av Oknö-landet. Vi väljer därmed en extrem väg ut i viken. I sin begynnelse att ge oss en chans till placeringsförbättring snarare än att vi uppfattat något storartat där. Ett hopp föds när vi ser Tommy segla fint efter norra delen av viken. Gipar efter storgrundet. Går bra. Ser klungan på andra sidan viken hämma varandra. Störa varandra. Vi knapar in. Går förbi. Får otroligt bra betalt. Stor del tur naturligtvis, men också en fint genomförd läns.

Så himla kul att vi lyckas slå varandra om vartannat mellan veckorna.

Mer då?
- Lindkvist placerar sig 4:a i solingen. Kul!
- Fältsjö slår oss med en sekund. Inte kul!
- Familjen Stenholm var oense om regelboken. Kul eller inte kul beroende på vem du frågar.
- Anders Haglund gjorde faktastiska kryssar. Ensam. Med spinnaker hade det blivit toppen.
- Jonas Lindberg fyllde år. Sång och fyrfaldigt hurra!
- Magnus seglade fel och vann ändå. Grrr ;)

Ses om en vecka!

Till resultaten


Segling 4 & 5 (Bana: 4-1-4-Mål)

Två seglingar till följd av den första seglingen för säsongen som blev uppskjuten. En nationaldag med stabil vindriktning som gav en fantastisk kryss från Varvet till Hansöholm. Ingen rundning vid Oknö. Hoppas vi är förlåtna. Att styra fältet dit hade varit på bekostnad av banans kvalitet.
Minnerna flyter ihop lite varpå jag inte förmår att summera respektive kryss, läns och segling men nog tog man in flera intryck. Låt oss köra punktform:

  • Team Stenholm bjöd på burgare och donerade fika-pengen till klubben. Stiligt! Varför? Jo Fragancia, deras drake som varit i familjens ägo sedan den tillverkades fyller 50 i år. Mäktigt att hålla båten inom familjen så länge. Fler år lär det bli!
  • Segling 1. 15 sekunder mellan våra två IF-båtar på 70 min segling. Platsförändringar fram till dess. Tight segling!
  • Laursen/Lindberg som varit i depå för mastbyte kom ut och seglade fantasktiskt. Tror det var andra seglingens första kryss som verkligen stod ut extra. Fick känslan att ni tog den absolut perfekta vägen till Hansöholm.
    Dubbelvinster också - meriterande!
  • Även Rickard med ny rorsman/gast hade bråttom runt banan. Tror hungern smög sig på då de i segling två seglade upp sig genom fältet och tog sig in som nummer två.
  • Team Fältsjö har stor spinnaker. Hissad högt. Oblyg färgsättning. Många kvadrat.
  • Team Stenholm har skött barmarksträningen i vinter. Har bra fart och två framskjutna placeringar.
  • 12 respektive 11 startande båtar. Det börjar stabiliseras på tvåsiffrigt!
  • Solingen med Lindkvist, Gustavsson, Durdel gick fint. I synnerhet segling två där en 5:e-plats säkrades.
  • Gud vad svårt det är att göra en perfekt ingång till Hansöholmsbojen. Själva hade vi jättesvårt. Någon gång med onödiga slag. Någon gång med grov förseglning.
  • Sist men inte minst. Två fantastiskt fina kryssar och länsar som jag tror hela fältet uppskattade. Segling när den är som bäst!

Till resultatet


Segling 3 (Bana: 2-5-3-5-3-Mål)

Tredje seglingen. Nio ekipage. Tre nya gör att vi nu redan har tretton olika båtar och besättningar hittills. Bygger förutsättningar för att senare på säsongen bli riktigt fina startfält.

Vädret då. Ostadigt. Sol och regn om vartannat. Typ västligt, 4 m/s? Start med kort, kort kryss. Svårt, för alla. Beundrar att alla är hyggliga och försöker hitta sätt att skapa "fair play". Thomas Franzen hamnade olyckligt men skötte uppkomna läget galant och stoppade sin båt vackert när de för babords halsar närmade sig märket. Magnus, med sin första rundning 2022 i ledning. Vi rundar strax efter med Peter som lirkar sig fint i trångt utrymme för en tredjeplats. Lång läns nu ner till Oknö. Nog blåser det mer ute i viken. I sin iver för fri vind dras många åt lovart, åt Oknö-landet. Där blåser det betydligt mindre. Peter med besättning är de som tydligast har en strategi att fånga mer vind och gör det med den äran. Nog ser vi även den, men inte alls så snabbt som Peter. Magnus har via någon gip ändå lyckats ta sig till Oknö i fortsatt ledning. Peter nu som ohotad tvåa. Vi rundar som nummer tre med Laursen och Rickard precis hack i häl.
Lite otäckt att se Rickard som med sin gast navigerade mot Oknö nära, men på fel sida om grönpricken som varnar för de gamla stenkistor som vi tror vilar på 1,2 meters djup. Som granne till Rickard vid tillfället trodde vi oss vara nära dessa, men utanför. Högvatten resonerades i båten. Att sedan höra vit 707 studsa till varpå gasten faller och slår sig såg otäckt ut vid första anblick, men skall ha gått förhållandevis bra. Vi trodde inte kistorna låg där. Man lär sig. Ben och lår tycks tagit mest stryk.
Segligen ja. Den fortgick med bidevind upp till nr 3, slör mot Oknö och bidevind tillbaka till nr3 utan större scenförändringar. Seglingen avslutas istället med en klockren kryss från nr3 mot målet. Här händer det saker. Magnus rinner ifrån. Laursen hittar en fin väg som tar röd 707 till en stabil andraplats. Peter med besättning har hittat en fin nivå och seglar stabilt till plats tre. Nog trodde vi att fjärdeplatsen var för oss men Stenholm ville annat. Tog en egen väg och hittade säväl vind som höjd och kniper oss. 10 sekunder. Surt sa räven. Även Rickard passerar oss men där räddas vi av SRS-talet.

Strax därefter premiärseglande Franzen följt av Haglund och Tommy.

Små marginaler. Men kvällen gav så mycket att det som segling 1 & 2 saknat. Placeringsförändringar. Tight intensiv kappsegling som är så för...baskat kul. Ännu roligare för er som seglade upp er :)

På måndag får vi chans till revanch. 14:00. Och skulle det gå dåligt så får man en ny chans. Nämligen två torsdagsseglingar efter varandra denna måndag. Snurrigt - men kul.

Ses då allesammans - på Nationaldagen!  

Skall vi kappsegla med flagga eller är det en förbjudet?

Till resultaten


Segling 2 (Bana: 2-5-4-5-4-Mål)

Andra seglingen för säsongen. Viss repris av av den inställda premiären. Ryckigt. Västligt. Bitvis hårt. Pendlandes i vindstyrkor om 4-8 m/s.
En mycket kort kryss skickar iväg fältet. Intensivt men fin segling från alla deltagare medför att det trånga utrymmet ändå upplevs kontrollerat.
Nu lång undanvind till Oknö (nr 5). Drakarna gynnas av vindstyrkan som börjar stabiliseras i övre av nyss nämnda intervall. Vi leder, men Peter har sannerligen kontakt. En liten "privatare" gör att vi kan runda först. Därefter skuggar röd 707 med Laursen & Lindberg. Gipp, nu till Hansöholm (nr 4). Platsförändringarna uteblir. Vad som istället noteras är ökande vindar, i synnerhet under byarna. 10 m/s?. Ryckigheten sliter på materialet. Peter gör en fin rundning. Bemästrar ryckigheten fint och hittar ett sätt att få båten att prestera trots knepiga förhållanden. Vi rundar tillsammans vid nr 5 och upptäcker i samma veva att uthalet gått av. Storens akterlik vandrar in mot centrum och påvisar en oskön buk. Vi skippar spinnakern kommande undanvind, fokuserar på att skota in, provisoriskt laga uthalet så att den inte vandra in mer och göra storseglet osegelbart. Maths & Tomas löser det galant. Peter med besättning håller inte på bromsen. Hissar påsen trots den nu mycket hårda vinden. Seglar om - seglar ifrån och gör det välförtjänt. Nu kryss mot mål. Stökigt skulle bli stökigare. Det är nu mycket hård vind. Att bedömma styrkan är subjektivt och svårt. Min gissning är ändå 15 m/s, kanske lite mer. Luras av att sjön ändå är platt vilket den blir i viken vid västlig vind. Peter rycker. Vi har grova problem. En bukig stor gör läget än värre. Båten lägger sig kraftigt flera gånger och vinden tar över beteendet på styrning och riktning. Fräser i materialet. Några hundra meter till mål lägger sig båten så till den milda grad att vattnet strömmar in i sittbrunnen. Mååånga liter. Peter fortsätter att hitta sättet att bemästra förhållandena. Röd 707 likaså. De gör, det hårda vädret till trots, en fantastisk segling och hittar även de ett sätt att föra fram båten i de tuffa förhållanden som råder. Vi tar oss i mål som nummer två vilket blir resultatet. Röd 707 3:a efter att ha närmat sig. Precis vid målgång händer det tråkiga, som tyvärr händer när materialet påfrestas. Laursen & Lindberg får mastbrott strax under spridarna. Tur i oturen att inga personskador uppstår. Inte heller båten tar skada. Masten i två delar och storseglet lite skadat. Glad att ni fick passera mållinjen då ni kämpat tappert.

Vad skall vi mer nämna?
Tommy i sin Fenix. Ensam. Seglar till sig en 5:e plats. Om vi bortser från resultatet som även det är faktastiskt när man är själv ombord så är det just det faktum att du ställer upp. Hade vi en tapperhetsmedalj till trogen deltagare så vore valet enkelt. Förtjänar all respekt från oss alla övriga.

Vi uppskattar att fikat återuppstått. Ikväll grillad korv och dryck. Även kaka. Många saknade fikan när pandemin satte stopp. Vi riktar ett tack till er som ordnar den. Ger alla seglare, funktionärer och besökare ett fint tillfälle att prata och umgås.

Om det var lite vind senast så bjöd dagen sannerligen på det motsatta. Nu drömmer vi om jämna vindar i mellanregistret, 4-5 m/s där vi lyckas få den där intensiva, intima kappseglingen som adderar taktik, möten, scenförändringar och rafflande dramatik. Tror vi alla skulle uppskatta det.

Vi hoppas att Laursen & Lindberg hittar ett sätt att återställa båten. Ni skulle vara saknade på linjen om ni uteblev. Ni är besättningen att slå. Gör vad ni kan - man vet aldrig - men nästa torsdag kan vindarna vara perfekta och kappseglingen som bäst. Det vill ni inte missa.
Hoppas vi ses!


Segling 1 (Bana: 5-4-5-4-Mål)

Premiären avklarad - en vecka sent men fler båtar kom till start. 10 båtar. Ostadiga vindar som under dagen pendlat mellan vädersträcken. Vinden ostadig även avseende styrka. 3 m/s när banan planerades.
Åsikter och alternativ på bana i oändlighet. Skulle fått sveriges riksdag att framstå som överens. Enades efter många alternativ om länsstart med några snabba vänd mellan Oknö och Hansöholm.

Många båtar startade i lä, alltså ute i viken. Initialt även vår tanke. Vinden tycktes stå bäst där. Trafiken där fick oss däremot att sent tänka om. Lovart och försöka inte hamna för nära Oknölandet. Blev suveränt. Trodde båtarna i lä skulle få bättre betalt av vinden än de fick. På resan mot Oknö händer något. Vinden kantrar, avtar och blir orolig. Flyt. Nu kryss mot märket vi nyss länsade mot. Vi fick nytta av att ligga nära landet, rundar först med Laursen hack i häl som smugit med fint. Sedan följer de snabba benen mellan Oknö och Hansöholm. Blev inte så lyckat ur ett kappseglingsperspektiv. Slör och bidevind. Inte mycket händer. Dock blir vi omseglade av Laursen som ganska lätt seglar om oss o lovart.
Nu skall vi "bara" i mål. Fortsatt på andra plats. Säkert 2-300 m före tredje båten. Visade sig inte vara tillräckligt. Vinden dör. Finns i annan del av viken och vi blir brutalt straffade. Ner till plats sex. Uppfattning om andra är att Team Rickard med ny gast måste gjort en fantastisk hemsegling och seglat upp sig kraftigt. IF-båten med Evertsson & Ellström likaså. H-båten med Öberg måste också fått en rökare och seglat upp sig mång placeringar. Vann gjorde ändå Laursen & Lindberg i sin 707. De, likt vi i stiltjen men hittade en väg ur den och kunde hålla ifrån det koppel av båtar som kom bakifrån. Starkt!

Nu ses vi om en vecka igen, då förtydligar vi att start är 15:00!


Första seglingen (Inställd)

Ja! Nu är vi igång. Typ. Eller? Förmodar att 8-9 besättningar började veckan genom att kolla väderprognosen. Blåsigt. Ännu fler observerade nog under dagen hur flaggstänger med enkelhet vecklade ut sin flagga i den kraftiga västliga vinden. Själv cyklade jag hem från jobbet, i motvind. Lätt att då misstänka att kvällens start var hotad. En handfull besättningar träffades på Varvet. Ganska snabbt beslutade sig några för att detta kostar mer än det smakar. Den västliga vinden visade sig från sin elakaste sida. En knepig procedur att komma ut från bryggan för att sedan utmana seglarna med den ryckiga, byiga vind.
Själva hade vi hängt i våra mest utseglade trasor för att kunna ta oss runt med minimala materiella förluster. Därtill lätt att manövrar går fel när man premiärtestar sina tampar och inställningar. Men till vilken nytta? Vi skall ju ha kul. Vi skall ha ett högt medeltal för antal startande och vi skall verka för en ärlig tävling som innefattar många seglande båtar. Att då ställa in ikväll kändes självklart!

Grundtesen är att vi på Nationaldagen den 6/6 lägger till en segling. Alltså två. Tider återkommer vi med. 

Nu hoppas vi kommande vecka kommer med lite mer behagliga vindar så vi har möjlighet att få till en tvåsiffrig premiär. Jag tror på det! Ryktet på stan säger att fler båtar är på gång i sjön i närtid.

Väl mött då!! 


Resultaten

Skribent: Joakim Lönnbom
E-post: Adressen Gömd

Klubbens korta info:

21/11: Prel kalender, 2023 inlagd.

17/11: Info: Rena båtbottnar

28/6: Ställplatser på Varvet!

2/6: Vagnar & parkering

1/6: Ny RIB-båt! Vill ni synas på den?

1/6: MSK i Barometern. Ställplatser!

12/5: Torsdagar genom SWE376

11/5: Seglarskola!

5/5: Lediga båtplatser

4/4: Städning, Varvet 16/4 09.

11/3: Ställplatser på Varvet

10/3: Fakturorna postade

10/3: MSK-nytt

10/3: Kalendern -22 för utskrift

3/3: Uppdragsbeskrivningar

3/3: BBK på Segelholmen

3/3: Båtbottentvätt

16/2: Årsmötesprotokoll. inlagt

14/2: Mäktig bild på Varvet

23/11: Ambition 2021 & 2022

23/11: Försäkra båten

22/11: Dagordning Årsmöte -21

22/11: Styrelsens årsberättelse

16/11: Svartöleden besiktad

16/11: Kranen besiktad

1/11: SWE376 summerar

13/9: Grattis Rickard & Toffe!

13/9: Torrsättning 2021

13/9: Vår ordförande fyller 50!

6/9: Missat Nattorienteringen?

6/9: Grattis Team Björkenäs

2/9: Dämman runt

17/8: Nattorientering 4/9

4/7: Parkering på hamnplan

1/7: Följ kappseglingarna

22/6: Allas vår pärla

22/6: Protokoll medlemsmöte

20/6: Grattis Stefan & Jonas!

6/6: Resultat i premiären

31/5: Kvällsbryggan otrolig!

19/5: Seglaskolan 2021

19/5: Svartöleden besiktad

19/5: Bänkbord till Holmen

13/5: Hushållsavfall

12/5: Segelholmen utvecklas

12/5: Våra sociala medier

8/5: MSK städade vår kust

6/5: Ingen sjösättning i år?

27/4: Torsdagsstarten flyttad

24/4: Lyftvajrar bytta

12/4: Sjösättning 2021

16/3: Avgifter 2021

15/3: Fakturorna har skickats

10/3: Styrelse & kommittéer

9/3: Avgifter 2021

9/3: MSK-nytt 2021

3/3: Se bilder från haverilyft

28/1: Följ årsmötet!

25/11: Prel program 2021

10/11: Årsmötet inställt

13/9: Vinnare av Nattorientering!

12/9: 6 båtar nattorienterar nu!

3/9: Smål. cup för jollar i Växjö.

3/9: Tour de Småland inställt -20.

1/9: Följ vår Facebook.


Vi har Swish!

123 085 49 76

Swish

---

Följ oss på Facebook!

Postadress:
Mönsterås SK - Segling
Nynäsvägen 46
38392 Mönsterås

Besöksadress:
Nynäsvägen 46
38392 Mönsterås

Kontakt:
Tel: 0768329647, 0702560821
E-post: monsterassegelklubb@...

Se all info